Tweet |
Istnieje w sieci zintegrowany zestaw aplikacji komputerowych (programów) wszechstronnie wspierających komunikację i pracę grupową. Należy pamiętać, że jest to usługa świadczona w formie tzw. chmury obliczeniowej (cloud computing), a zatem wszystkie programy, z których korzysta użytkownik, a także tworzone przez niego dane (dokumenty, prezentacje, grafiki) przechowywane są nie na dysku komputera, lecz za pośrednictwem internetu przesyłane i utrzymywane w „wirtualnej przestrzeni”.
Po uruchomieniu usługi dla szkoły każdy użytkownik (nauczyciel, uczeń) otrzymuje indywidualne konto, które jest swoistym kluczem uprawniającym do korzystania z wszystkich udostępnionych funkcji. Spośród wielu aplikacji wchodzących w skład pakietu edukacyjnego w szczególności wymienić należy pocztę elektroniczną, dysk, kalendarz, kreator stron internetowych oraz grupy dyskusyjne.
Czytaj więcej: Chmura obliczeniowa w służbie uczniów naszego liceum
Nie od dziś wiadomo, że najbardziej cenne w sporcie są sukcesy drużynowe. Reprezentacje Polski w różnych dyscyplinach bardzo rzadko wracają z turniejów na tarczy. Niech wreszcie ta zła passa się skończy, a nasze narodowe reprezentacje wezmą przykład z drużyny siatkarskiej I LO w Dębicy która zdobyła puchar Starosty Dębickiego oraz Komendanta Powiatowego Policji w II Turnieju Piłki Siatkowej, pod hasłem "Stop przemocy".
Podczas Powiatowego Podsumowania Osiągnięć Sportowych Starosta Dębicki pan Władysław Bielawa uroczyście wręczył wywalczony puchar.
Wręczono wiele pucharów i dyplomów. Starosta Dębicki wyróżnił dyrektorów szkół, nauczycieli i inne osoby których pasją jest krzewienie wśród dzieci i młodzieży rywalizacji sportowej.
Dla naszej szkoły najważniejszym punktem tej uroczystości było oddanie do użytku nowego wielofunkcyjnego boiska sportowego. Zapewne przyczyni się ono do powstania w naszej szkole kolejnych zwycięskich drużyn.
Tę niezmiernie miłą dla naszej szkoły uroczystość wzbogacił występ naszych szkolnych artystów pod kierunkiem pani Beaty Pocicy. Zgromadzeni goście oklaskami nagradzali ich występy.
Piękne, uśmiechnięte, dziewczęta, przystojni chłopcy, zaangażowani w wspólny śpiew pieśni patriotycznych z okazji Święta Niepodległości – to współczesny obraz I Liceum Ogólnokształcącego w Dębicy.
TU JEST POLSKA – te słowa cisnęły się na usta, kiedy patrzyliśmy na młodych ludzi, którzy radośnie, godnie i wspólnie przeżywali rocznicę odzyskania niepodległości. zobacz galerię zdjęć i znajdź siebie
Około 150 uczniów naszej szkoły zaangażowało się w organizację tegorocznych szkolnych obchodów Święta Niepodległości. Wprowadzili oni niepowtarzalną atmosferę jaką tylko młodzi, radośni i przyjaźni ludzie mogą stworzyć. Udzieliła się ona całej społeczności szkolnej oraz naszym gościom z dębickich gimnazjów.
Obchody Święta Niepodległości to cykl imprez:
- obraz historyczny odbijania budynku szkoły z rąk zaborców wraz ze wspólnym śpiewem pieśni patriotycznych przez całą szkołę przygotował Związek Strzelecki działający w naszej szkole
-sesja historyczna z referatem dr. hab. Krzysztofa Ślusarka – przygotowała pani Aneta Kwolek
-część artystyczna - przygotowana przez panią Beatę Pocicę
-referat przygotowany przez uczennice szkoły pod kierunkiem pani Anny Wilczyńskiej
-chór i wspólny śpiew – przygotował Paweł Adamek
przeczytaj artykuł o Święcie Niepodległości w I LO na portalu internetowym Dębica24
25 października w naszej szkole po raz kolejny odbyła się tzw. „Słodycz pomagania”. Jest to akcja, która od dziesięciu lat zbiera fundusze dla dzieci z świetlicy „Nazaret”, działającej przy parafii św. Jadwigi w Dębicy. W tym dniu wolontariusze sprzedawali ciastka własnej produkcji. Sprzedaż odbywała się w auli szkoły oraz na korytarzu obok sklepiku. Słodkości rozeszły się w mgnieniu oka, a kwota ze sprzedaży wyniosła około 700 zł. Najwięcej łakoci przygotowali uczniowie klas pierwszych, zwłaszcza I A.
Niedożywienie dzieci to ciągle poważny problem społeczny. Choć szkoły są świadome tego problemu w Polsce, wciąż nie wszystkie potrzeby są zaspokajane. Głodni częściej chorują i popadają w depresję. Nie proszą o pomoc, gdyż jest to dla nich wstydliwe. Dziecko samo nie upomni się - muszą zareagować nauczyciele lub sąsiedzi. Pomysłodawcą stworzenia tej szkolnej akcji na rzecz głodujących dzieci jest pan Stanisław Borek. Nauczyciel zapowiedział, że „Słodycz pomagania” odbędzie się w następnych latach.
II Turnieju Piłki Siatkowej, pod hasłem „Stop przemocy” o puchar
Starosty Powiatu Dębickiego oraz Komendanta Powiatowego Policji w Dębicy
Organizatorzy: Nauczyciele WF z I Liceum Ogólnokształcącego w Dębicy Bartłomiej Szarek, Justyna Lach, Edyta Wilk
Sędziowie: Klekot Piotr, Puźniak Michał, Maksymilian Nylec
Sekretarz: Zawora Dominika, Nylec Maria, Kapustka Marta
Drużyna I LO:
Tryba Michał, Żak Maciej, Sokół Adam, Rustyn Bartosz, Nylec Faustyna, Nowacka Magdalena, Falarz Mariola, Chmura Agnieszka
Udział brało 8 szkół.
wyniki turnieju:
1 miejsce I LO ; 2 miejsce II LO; 3 miejsce ZSZ Pustków
4. ZS nr 2; 5. ZSE; 6. ZS Brzostek; 7. ZSZ nr 1; 8. ZS nr 4
Gratulujemy wszystkim uczestnikom turnieju. Cieszymy się że nasza drużyna wygrała rywalizację.
Miło nam poinformować, że p. dr Anna Wilczyńska, ucząca w naszej szkole historii i wiedzyo społeczeństwie uzyskała wpis na listę
rzeczoznawców Ministerstwa Edukacji Narodowej
(http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2050&Itemid=292)
w zakresie podręczników historii wszystkich typów szkół i jest jedynym czynnym zawodowo rzeczoznawcą ministerialnym z historii w Województwie Podkarpackim. Pani dr A. Wilczyńska koordynuje projekt „Matura próbna z Nowinami”, realizowany od 2010r. przez nauczycieli naszej szkoły we wspólpracy z „Gazetą Codzienną Nowiny”. Ponadto posiada na swoim koncie liczne publikacje naukowo - dydaktyczne adresowane głównie do maturzystów z historii i wiedzy o społeczeństwie.
Gratulujemy!
3 października 2013 r. I Liceum Ogólnokształcące w Dębicy po raz czwarty miało okazję gościć izraelską młodzież z Ashdod. Regularne już wizyty młodych Izrealczyków są realizowane od ponad trzech lat w ramach projektu „Bliżej siebie. Historia i kultura dwóch narodów”, którego koordynatorką w naszej szkole jest nauczycielka historii, p. Ludmiła Stelmach Kołodziej.
Spotkanie rozpoczęło się w szkolnej auli – przybyła grupa licząca ok. 70 osób została oficjalnie powitana przez p. dyr. Ryszarda Pękalę i p. Stelmach-Kołodziej, organizatorkę spotkania. Aby przedstawić ogólne informacje o własnej codzienności, zarówno uczniowie naszej szkoły, jak i przyjezdni przygotowali mutimedialne prezentacje o swoich miastach. Zostawszy podzielona na grupy, rozentuzjazmowana odkrytymi podobieństwami i nowościami młodzież obu krajów wyruszyła na wycieczkę po szkole.
Oprowadzając gości po naszym liceum, mieliśmy okazję podczas luźnych rozmów zawiązać bliższe znajomości. Nasi goście wykazali niezwykłą otwartość, a ciągle odkrywane wspólne zainteresowania i preferencje wspierały wzajemną komunikację. Integrację usprawniły również grupowe zajęcia przeprowadzone przez szkolnych anglistów: Annę Lach, Annę Lis, Magdalenę Miś, Martę Marcinek, Tomasza Pykę i Małgorzatę Szczygieł. W salach mogliśmy w szerszym gronie dyskutować, a przygotowany quiz o poszczególnych krajach pozwolił zarówno nam, jak i naszym gościom poszerzyć swoje horyzonty.
W czwartek, dnia 3.10.2013r. klasa 1d wybrała się na wycieczkę integracyjną, której zwieńczeniem było ognisko klasowe w Leśnictwie w Pustkowie. Najpierw jednak zwiedziliśmy Ekspozycję Historyczno-Dydaktyczną w Pustkowie Osiedlu, zorganizowaną na obszarze dawnego hitlerowskiego poligonu wojskowego „SS Truppen-Übungs-Platz Heidelager” i funkcjonujących tam obozów pracy przymusowej.
Ekspozycja Historyczno–Dydaktyczna przy Górze Śmierci obrazuje historię i działanie obozów pracy oraz poligonu Waffen – SS, w kontekście dziejów całego powiatu dębickiego i jego mieszkańców w okresie II wojny światowej. Podczas zwiedzania ekspozycji oglądaliśmy makiety głównych, dawnych zabudowań obozów, poligonów, a obok makiet były ukazane elementy ekwipunku żołnierskiego, które zrobiły na nas ogromne wrażenie. Mogliśmy zobaczyć również liczne zdjęcia wywieszone na ścianach, które przedstawiały więźniów tamtego okresu. Z dużym zainteresowaniem obejrzeliśmy film o Księżnej Helenie Jabłonowskiej, która pomagała osobom narodowości żydowskiej oraz więźniom obozu w Pustkowie. Poznaliśmy także wiele historii więźniów z tamtego okresu, które współcześnie brzmią niewyobrażalnie.
Po zwiedzaniu muzeum udaliśmy się tuż obok, na Górę Śmierci (Królową Górę), na której w okresie wojny wybudowano palenisko kremacyjne, służące do palenia zwłok zmarłych oraz okrutnie zamordowanych więźniów. Mogliśmy zobaczyć tam Pomnik Ku Czci Pomordowanych, krzyż przy palenisku, strzelnicę, a także piwnicę do składania ciał zamordowanych. Wycieczka do niedalekiego miejsca, jakim jest Pustków-Osiedle, a szczególnie do Centrum Pamięci i Pojednania oraz Królowej Góry to niezapomniane wspomnienie. Poznaliśmy wiele historii dawnych ludzi, niektórych jeszcze żyjących, obejrzeliśmy zdjęcia, makiety, listy wysyłane po niemiecku do rodzin. Tę wyprawę z pewnością będziemy wspominać i jesteśmy przekonani, że jeszcze nie raz tam wrócimy.
Adrianna Wójcik kl.1d
6 czerwca 2013 roku w I Liceum Ogólnokształcącym w Dębicy odbyło się spotkanie uczniów z dziennikarzami Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.
Warsztaty były podzielone na 3 części tematyczne. Pierwsza z nich miała miejsce w auli szkoły. Tam nastąpiło oficjalne otwarcie, a także prowadzone były zajęcia dotyczące pracy dziennikarskiej, zwłaszcza w telewizji. Prowadzący zwrócili szczególną uwagę na oddziaływanie obrazu na widzów. W tym celu zostały ukazane różne nagrania, filmy dokumentalne, które mogliśmy wspólnie obejrzeć na ekranie. Uczniowie analizowali wiele kwestii, m.in. co zadecydowało o zwycięstwie prezydenta Kennedy’iego z konserwatywnym politykiem Richardem Nixonem podczas nagranej debaty z 1960 roku oraz jak łatwo można manipulować widzem, przedstawiając w sposób pozytywny postać Adolfa Hitlera. Dziennikarz Piotr Grabowski ujawnił kilka sposobów przekazywania informacji w telewizji. Zaznaczył, iż rodzaj i ustawienie światła padającego na twarz osoby w mediach ma bardzo duży wpływ na jej odbiór przez widzów. Młodzież dowiedziała się również o innych, bardziej szczegółowych metodach dobrego wyglądu na ekranie (m.in. kwestia ubioru, makijażu). Prowadzący zaprezentowali także technikę oprogramowania montażowego.
Dyrektor w latach 1933-1948. Uczył fizyki.
Dnia 4 lipca 2012 CERN na swojej konferencji prasowej ogłosił oficjalnie odkrycie nowej cząstki elementarnej. Jest to rezultat wstępnych wyników analizy danych zebranych w latach 2011-2012 przez eksperymenty CMS i ATLAS. Po głośnym tytule czas jednak odrobinę zejść na ziemię. Nowo odkryta cząstka to bozon(cząstka posiadająca spin całkowity (spin - upraszczając moment własny pędu cząstki w układzie, w którym nie wykonuje ruchu postępowego, od spinu zależy jakiej statystyce podlega a co za tym idzie jakie ma właściwości cząstka)) który spełnia wymagania postawione hipotetycznemu bozonowi Higgsa. Nie wiemy jednak czy jest to na pewno dokładnie ta cząstka, nie wiemy czy spełnia wszystkie właściwości jakie powinien. Jest jednak bardzo dobrym kandydatem - ma masę 125.3 ± 0.6 GeV/c2 z pewnością 4.9 σ (sigma) - czyli znajduje się w pewności 4.9 odchylenia standardowego, z czego wynika, że prawdopodobieństwo, że wartość jest prawidłowa wynosi 99.9999%. Dotychczas cząstka ta była odkryta z dokładnością 3 odchyleń standardowych, było to jednak za mało, gdyż aby potwierdzić coś w fizyce teoretycznej używając fizyki doświadczalnej, teoretycy "umówili się" na dokładność 5 sigma potwierdzającą odkrycie
Pracował w szkole w latach 1900 - 1918. Uczył propedeutyki filozofii.
Któremu w walce niebo sprzyja,
a sprzysiężone dmą mu w żagle wiatry.”
Władysław Jagiełło (1351-1434 r.)
Był Wielkim Księciem Litewskim w latach 1377- 1401,a królem Polski od roku 1386, w wyniku realizacji układu polsko- litewskiego zawartego w Krewie. Zobowiązał się w zamian za rękę królowej Jadwigi przyjąć chrzest wraz z całą Litwą, a ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego połączyć z Królestwem Polskim.
W 1401 r. oddał rządy na Litwie stryjecznemu bratu, Witoldowi, zachowując dla siebie jedynie władzę zwierzchnią. Od chwili powołania na tron Jagiełło większość czasu i sił poświęcał sprawom Polski. Regularnie , co roku-jak to ustalił Antoni Gąsiorowski -objeżdżał wszystkie ziemie Królestwa, rozstrzygając na miejscu spory, sprawując sądy, kontrolując działalność starostów i urzędników. Dopiero w końcu listopada wyjeżdżał na Litwę, by spędzić tam Boże Narodzenie i Nowy Rok. W Koronie, w przerwie między podróżami, rad przebywał nie na Wawelu ,ale najczęściej w Korczynie, gdzie wybudował sobie dwór.
W okresie wojny z Krzyżakami w latach 1409- 1411 zaprezentował się jako wielki wódz, odnosząc wspaniałe zwycięstwo w bitwie pod Grunwaldem 15 lipca 1410 r. Do rozprawy tej przygotowywał się Jagiełło wraz z Witoldem długo i starannie ,skupiając siły zbrojne oraz przygotowując grunt pod względem politycznym. Wspólne zwycięstwo zacieśniło związek Polski z Litwą.
Jagiełło miał silną pozycję wśród władców ówczesnej Europy. Dążąc do zapewnienia dziedzictwa tronu dla synów, wydał szereg przywilejów szlacheckich.
Zapisał się w historii jako wybitny wódz i dyplomata. Reaktywował Akademię Krakowską i zasłynął jako hojny fundator. Jadwiga przed śmiercią przeznaczyła na ten cel swoje klejnoty ,ale zasługą Jagiełły była realizacja tego dzieła. Daje temu wyraz po dziś dzień nazwa uniwersytetu. Dla odnowionej wszechnicy, obok istniejących wcześniej wydziałów nauk wyzwolonych, medycyny i prawa, uzyskał Jagiełło zgodę papieża na otwarcie wydziału teologicznego ,czego odmówiono kiedyś Kazimierzowi, a co dopiero tworzyło w pełni zorganizowany uniwersytet.
W życiu osobistym był bezpośredni i prosty. Jak zanotował Długosz, po zwycięskiej bitwie pod Koronowem [w parę miesięcy po Grunwaldzie] król odwiedził wszystkich rannych rycerzy ,wynagradzając szczodrze tych, którzy się w bitwie odznaczyli .”Rzekłbyś-napisał dziejopis-że to nie król, ale człowiek zwyczajny, który dla równego sobie żadnej nie szczędzi pomocy i usługi ”.Jadał król niewyszukane potrawy, nie pijał piwa ani syconych miodów ,a jedynie wodę. Ulubioną królewską rozrywką były polowania. Kochał przyrodę i do późnych lat zachował wrażliwość na jej piękno.
Pozostawił Władysław Jagiełło związek dwóch państw jeszcze niespójny ,ale zaliczający się do pierwszych potęg ówczesnej Europy. Od niego bierze początek dynastia Jagiellonów ,z panowaniem której związane są czasy największej świetności Korony Królestwa Polskiego.
„... W ludziach umiał dostrzegać cnoty i nie zawiścią, ale przychylnością mierzył czyny i zasługi (...)Małą rzeczą ludzi czynił odważnymi, odważnych bohaterami, gotowymi do największych dzieł i poświęceń.”