Tweet |
3 października 2013 r. I Liceum Ogólnokształcące w Dębicy po raz czwarty miało okazję gościć izraelską młodzież z Ashdod. Regularne już wizyty młodych Izrealczyków są realizowane od ponad trzech lat w ramach projektu „Bliżej siebie. Historia i kultura dwóch narodów”, którego koordynatorką w naszej szkole jest nauczycielka historii, p. Ludmiła Stelmach Kołodziej.
Spotkanie rozpoczęło się w szkolnej auli – przybyła grupa licząca ok. 70 osób została oficjalnie powitana przez p. dyr. Ryszarda Pękalę i p. Stelmach-Kołodziej, organizatorkę spotkania. Aby przedstawić ogólne informacje o własnej codzienności, zarówno uczniowie naszej szkoły, jak i przyjezdni przygotowali mutimedialne prezentacje o swoich miastach. Zostawszy podzielona na grupy, rozentuzjazmowana odkrytymi podobieństwami i nowościami młodzież obu krajów wyruszyła na wycieczkę po szkole.
Oprowadzając gości po naszym liceum, mieliśmy okazję podczas luźnych rozmów zawiązać bliższe znajomości. Nasi goście wykazali niezwykłą otwartość, a ciągle odkrywane wspólne zainteresowania i preferencje wspierały wzajemną komunikację. Integrację usprawniły również grupowe zajęcia przeprowadzone przez szkolnych anglistów: Annę Lach, Annę Lis, Magdalenę Miś, Martę Marcinek, Tomasza Pykę i Małgorzatę Szczygieł. W salach mogliśmy w szerszym gronie dyskutować, a przygotowany quiz o poszczególnych krajach pozwolił zarówno nam, jak i naszym gościom poszerzyć swoje horyzonty.
W czwartek, dnia 3.10.2013r. klasa 1d wybrała się na wycieczkę integracyjną, której zwieńczeniem było ognisko klasowe w Leśnictwie w Pustkowie. Najpierw jednak zwiedziliśmy Ekspozycję Historyczno-Dydaktyczną w Pustkowie Osiedlu, zorganizowaną na obszarze dawnego hitlerowskiego poligonu wojskowego „SS Truppen-Übungs-Platz Heidelager” i funkcjonujących tam obozów pracy przymusowej.
Ekspozycja Historyczno–Dydaktyczna przy Górze Śmierci obrazuje historię i działanie obozów pracy oraz poligonu Waffen – SS, w kontekście dziejów całego powiatu dębickiego i jego mieszkańców w okresie II wojny światowej. Podczas zwiedzania ekspozycji oglądaliśmy makiety głównych, dawnych zabudowań obozów, poligonów, a obok makiet były ukazane elementy ekwipunku żołnierskiego, które zrobiły na nas ogromne wrażenie. Mogliśmy zobaczyć również liczne zdjęcia wywieszone na ścianach, które przedstawiały więźniów tamtego okresu. Z dużym zainteresowaniem obejrzeliśmy film o Księżnej Helenie Jabłonowskiej, która pomagała osobom narodowości żydowskiej oraz więźniom obozu w Pustkowie. Poznaliśmy także wiele historii więźniów z tamtego okresu, które współcześnie brzmią niewyobrażalnie.
Po zwiedzaniu muzeum udaliśmy się tuż obok, na Górę Śmierci (Królową Górę), na której w okresie wojny wybudowano palenisko kremacyjne, służące do palenia zwłok zmarłych oraz okrutnie zamordowanych więźniów. Mogliśmy zobaczyć tam Pomnik Ku Czci Pomordowanych, krzyż przy palenisku, strzelnicę, a także piwnicę do składania ciał zamordowanych. Wycieczka do niedalekiego miejsca, jakim jest Pustków-Osiedle, a szczególnie do Centrum Pamięci i Pojednania oraz Królowej Góry to niezapomniane wspomnienie. Poznaliśmy wiele historii dawnych ludzi, niektórych jeszcze żyjących, obejrzeliśmy zdjęcia, makiety, listy wysyłane po niemiecku do rodzin. Tę wyprawę z pewnością będziemy wspominać i jesteśmy przekonani, że jeszcze nie raz tam wrócimy.
Adrianna Wójcik kl.1d
6 czerwca 2013 roku w I Liceum Ogólnokształcącym w Dębicy odbyło się spotkanie uczniów z dziennikarzami Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu.
Warsztaty były podzielone na 3 części tematyczne. Pierwsza z nich miała miejsce w auli szkoły. Tam nastąpiło oficjalne otwarcie, a także prowadzone były zajęcia dotyczące pracy dziennikarskiej, zwłaszcza w telewizji. Prowadzący zwrócili szczególną uwagę na oddziaływanie obrazu na widzów. W tym celu zostały ukazane różne nagrania, filmy dokumentalne, które mogliśmy wspólnie obejrzeć na ekranie. Uczniowie analizowali wiele kwestii, m.in. co zadecydowało o zwycięstwie prezydenta Kennedy’iego z konserwatywnym politykiem Richardem Nixonem podczas nagranej debaty z 1960 roku oraz jak łatwo można manipulować widzem, przedstawiając w sposób pozytywny postać Adolfa Hitlera. Dziennikarz Piotr Grabowski ujawnił kilka sposobów przekazywania informacji w telewizji. Zaznaczył, iż rodzaj i ustawienie światła padającego na twarz osoby w mediach ma bardzo duży wpływ na jej odbiór przez widzów. Młodzież dowiedziała się również o innych, bardziej szczegółowych metodach dobrego wyglądu na ekranie (m.in. kwestia ubioru, makijażu). Prowadzący zaprezentowali także technikę oprogramowania montażowego.
Dyrektor w latach 1933-1948. Uczył fizyki.
Dnia 4 lipca 2012 CERN na swojej konferencji prasowej ogłosił oficjalnie odkrycie nowej cząstki elementarnej. Jest to rezultat wstępnych wyników analizy danych zebranych w latach 2011-2012 przez eksperymenty CMS i ATLAS. Po głośnym tytule czas jednak odrobinę zejść na ziemię. Nowo odkryta cząstka to bozon(cząstka posiadająca spin całkowity (spin - upraszczając moment własny pędu cząstki w układzie, w którym nie wykonuje ruchu postępowego, od spinu zależy jakiej statystyce podlega a co za tym idzie jakie ma właściwości cząstka)) który spełnia wymagania postawione hipotetycznemu bozonowi Higgsa. Nie wiemy jednak czy jest to na pewno dokładnie ta cząstka, nie wiemy czy spełnia wszystkie właściwości jakie powinien. Jest jednak bardzo dobrym kandydatem - ma masę 125.3 ± 0.6 GeV/c2 z pewnością 4.9 σ (sigma) - czyli znajduje się w pewności 4.9 odchylenia standardowego, z czego wynika, że prawdopodobieństwo, że wartość jest prawidłowa wynosi 99.9999%. Dotychczas cząstka ta była odkryta z dokładnością 3 odchyleń standardowych, było to jednak za mało, gdyż aby potwierdzić coś w fizyce teoretycznej używając fizyki doświadczalnej, teoretycy "umówili się" na dokładność 5 sigma potwierdzającą odkrycie
Pracował w szkole w latach 1900 - 1918. Uczył propedeutyki filozofii.
Któremu w walce niebo sprzyja,
a sprzysiężone dmą mu w żagle wiatry.”
Władysław Jagiełło (1351-1434 r.)
Był Wielkim Księciem Litewskim w latach 1377- 1401,a królem Polski od roku 1386, w wyniku realizacji układu polsko- litewskiego zawartego w Krewie. Zobowiązał się w zamian za rękę królowej Jadwigi przyjąć chrzest wraz z całą Litwą, a ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego połączyć z Królestwem Polskim.
W 1401 r. oddał rządy na Litwie stryjecznemu bratu, Witoldowi, zachowując dla siebie jedynie władzę zwierzchnią. Od chwili powołania na tron Jagiełło większość czasu i sił poświęcał sprawom Polski. Regularnie , co roku-jak to ustalił Antoni Gąsiorowski -objeżdżał wszystkie ziemie Królestwa, rozstrzygając na miejscu spory, sprawując sądy, kontrolując działalność starostów i urzędników. Dopiero w końcu listopada wyjeżdżał na Litwę, by spędzić tam Boże Narodzenie i Nowy Rok. W Koronie, w przerwie między podróżami, rad przebywał nie na Wawelu ,ale najczęściej w Korczynie, gdzie wybudował sobie dwór.
W okresie wojny z Krzyżakami w latach 1409- 1411 zaprezentował się jako wielki wódz, odnosząc wspaniałe zwycięstwo w bitwie pod Grunwaldem 15 lipca 1410 r. Do rozprawy tej przygotowywał się Jagiełło wraz z Witoldem długo i starannie ,skupiając siły zbrojne oraz przygotowując grunt pod względem politycznym. Wspólne zwycięstwo zacieśniło związek Polski z Litwą.
Jagiełło miał silną pozycję wśród władców ówczesnej Europy. Dążąc do zapewnienia dziedzictwa tronu dla synów, wydał szereg przywilejów szlacheckich.
Zapisał się w historii jako wybitny wódz i dyplomata. Reaktywował Akademię Krakowską i zasłynął jako hojny fundator. Jadwiga przed śmiercią przeznaczyła na ten cel swoje klejnoty ,ale zasługą Jagiełły była realizacja tego dzieła. Daje temu wyraz po dziś dzień nazwa uniwersytetu. Dla odnowionej wszechnicy, obok istniejących wcześniej wydziałów nauk wyzwolonych, medycyny i prawa, uzyskał Jagiełło zgodę papieża na otwarcie wydziału teologicznego ,czego odmówiono kiedyś Kazimierzowi, a co dopiero tworzyło w pełni zorganizowany uniwersytet.
W życiu osobistym był bezpośredni i prosty. Jak zanotował Długosz, po zwycięskiej bitwie pod Koronowem [w parę miesięcy po Grunwaldzie] król odwiedził wszystkich rannych rycerzy ,wynagradzając szczodrze tych, którzy się w bitwie odznaczyli .”Rzekłbyś-napisał dziejopis-że to nie król, ale człowiek zwyczajny, który dla równego sobie żadnej nie szczędzi pomocy i usługi ”.Jadał król niewyszukane potrawy, nie pijał piwa ani syconych miodów ,a jedynie wodę. Ulubioną królewską rozrywką były polowania. Kochał przyrodę i do późnych lat zachował wrażliwość na jej piękno.
Pozostawił Władysław Jagiełło związek dwóch państw jeszcze niespójny ,ale zaliczający się do pierwszych potęg ówczesnej Europy. Od niego bierze początek dynastia Jagiellonów ,z panowaniem której związane są czasy największej świetności Korony Królestwa Polskiego.
„... W ludziach umiał dostrzegać cnoty i nie zawiścią, ale przychylnością mierzył czyny i zasługi (...)Małą rzeczą ludzi czynił odważnymi, odważnych bohaterami, gotowymi do największych dzieł i poświęceń.”
Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” potwierdza, że w Ogólnopolskim Rankingu Liceów 2013 – opublikowanym przez miesięcznik „Perspektywy” i dziennik „Rzeczpospolita” - I Liceum Ogólnokształcące im. Króla Władysława Jagiełły w Dębicy zajęło miejsce wśród 300 najlepszych liceów w Polsce i przysługuje mu tytuł „Srebrnej Szkoły 2013”.