Hej ogarnięci !!!

Regulamin rekrutacji do klas pierwszych I Liceum Ogólnokształcącego im. Króla Władysława Jagiełły w Dębicy na rok szkolny 2025/2026

Podstawy prawne:

 1)      Art. 134 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 poz. 737 ze zm.)

 2)      Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 03 kwietnia 2025 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego dla publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 464).

 3)      Zarządzenie Nr 3/2025  Podkarpackiego Kuratora Oświaty z dnia 20 stycznia 2025 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego, w tym terminy składania dokumentów, do klas I publicznych szkół ponadpodstawowych, na semestr pierwszy klas I publicznych szkół policealnych i publicznych branżowych szkół II stopnia oraz do publicznych szkół podstawowych dla dorosłych i liceów ogólnokształcących dla dorosłych, na rok szkolny 2025/2026 w województwie podkarpackim.

 4)      Zarządzenie Nr 5/2025 Podkarpackiego Kuratora Oświaty z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wykazu zawodów wiedzy artystycznych i sportowych organizowanych w roku szkolnym 2024/2025 które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w województwie podkarpackim.

 Kryteria do klasy pierwszej

§ 1

 ZASADY REKRUTACJI DO SZKOŁY:

 Rekrutacja będzie prowadzona elektronicznie. Do dyspozycji uczniów został oddany  elektroniczny system wspomagania scentralizowanej rekrutacji do szkół pod nazwą vEdukacja Nabór. Jest on dostępny pod adresem https://podkarpacie.edu.com.pl

 1.O kolejności przyjęć kandydatów do wybranej klasy decyduje suma punktów uzyskanych za: oceny na świadectwie ukończenia szkoły, świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem, szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie oraz punkty stanowiące wynik egzaminu zewnętrznego.

 2.Kandydat ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej może otrzymać w postępowaniu rekrutacyjno-kwalifikacyjnym maksymalnie 200 punktów.

 3.W przypadku przeliczenia na punkty ocen z przedmiotów uwzględnianych w procesie rekrutacji, wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły, za oceny wyrażone w stopniu:

 a) celującym – przyznaje się po 18 punktów;

 b) bardzo dobrym – przyznaje się po 17 punktów;

 c) dobrym – przyznaje się po 14 punktów;

 d) dostatecznym – przyznaje się po 8 punktów;

 e) dopuszczającym – przyznaje się po 2 punkty

 

 4.Za świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem przyznaje się 7 punktów.

 5.Za szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły, w tym za:

 a)uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:

  • tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
  • tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
  • tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów

 b)uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim:

  • tytułu finalisty konkursu z przedmiotowego  – przyznaje się 10 punktów,
  • tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
  •  tytułu finalisty konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;

 c)uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:

  • dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
  • dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
  • dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
  • tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
  • tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
  • tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;

 d)uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim przeprowadzanym zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 6 ustawy o systemie oświaty:

  • dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
  • dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
  • tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
  • tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów

 e)uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1–4, artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu(zgodnie z Zarządzeniem Nr 5 /2025 Podkarpackiego Kuratora Oświaty z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wykazu zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych w roku szkolnym 2024/2025, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej w woj. podkarpackim) :

  • międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
  •  krajowym – przyznaje się 3 punkty,
  • wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
  • powiatowym – przyznaje się 1 punkt.

 6.W przypadku, gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa w pkt. 5, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.

 7.Za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu przyznaje się 3 punkty.

 8.Przeliczanie na punkty egzaminu ósmoklasisty, to wynik przedstawiony w procentach z:

  • języka polskiego - mnoży się przez 0,35
  • matematyki – mnoży się przez 0,35
  • języka obcego nowożytnego – mnoży się przez 0,30
  • w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty stosuje się § 8 Rozporządzenie MEiN z dnia 23 kwietnia2025 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego dla publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 464)

 9.Przedmioty punktowane:

  • do klasy inżynierskiej (język polski, matematyka, język angielski, oraz przedmiot z najwyższym wynikiem spośród: fizyki, geografii lub historii),
  • do klasy humanistyczno-psychologicznej (język polski, matematyka, język angielski, oraz przedmiot z najwyższym wynikiem spośród: biologii, geografii lub historii),
  • do klasy językowej (język polski, matematyka, język angielski, oraz przedmiot z najwyższy, wynikiem spośród: biologii, geografii lub historii),
  • do klasy prawniczo-biznesowej (język polski, matematyka, język angielski, oraz przedmiot z najwyższy, wynikiem spośród: biologii, geografii lub historii),
  • do klasy promedycznej (język polski, matematyka, język angielski, oraz przedmiot z najwyższy, wynikiem spośród: biologii, chemii lub geografii).

 10.Laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureat konkursu o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, przeprowadzonych zgodnie z przepisami, przyjmowani są w pierwszej kolejności do klasy pierwszej.

 11.Formularz wniosku składany jest do dyrektora szkoły i podlega weryfikacji i akceptacji.

 12.Kandydaci zakwalifikowani do danego oddziału potwierdzają wolę podjęcia nauki przez dostarczenie:

  • oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
  • oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty,

13.Przy równej ilości punktów uzyskanych przez kandydatów stosuje się dodatkowe kryteria(ex-aequo) do momentu zróżnicowania kandydatów:

  • punktacja za oceny z przedmiotów punktowanych przy wybieranej przez kandydata klasie
  • kandydat ma problemy zdrowotne, ograniczające możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzone opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
  • Kandydat spełnia jedno lub więcej kryteriów: wielodzietność rodziny kandydata, niepełnosprawność kandydata, niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata, niepełnosprawność obojga rodziców kandydata, niepełnosprawność rodzeństwa kandydata, samotne wychowywanie kandydata w rodzinie, objęcie kandydata pieczą zastępczą - wymienionych w art. 131 ust. 2. ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe zgodnie z art. 134 ust. 4 tej ustawy.
  • średnia z przedmiotów obowiązkowych
  • ocena z języka polskiego,
  • ocena z języka obcego,
  • procentowy wynik sumaryczny z egzaminu ósmoklasisty,
  • ocena z przedmiotu zbieżnego z profilem oddziału,
  • kolejność wynikająca z ręcznego porządkowania list chętnych.

14.Dokumenty wymagane przy składaniu oryginałów świadectw:

  •  2 zdjęcia podpisane na odwrocie (imię i nazwisko oraz data urodzenia) ,
  • karta zdrowia
  •  klauzula zgody na przetwarzanie danych osobowych ucznia niepełnoletniego
  • inne deklaracje (dostępne w sekretariacie szkoły)

     § 2

 Zasady przydziału do grupy językowej drugiego języka obcego


1.    Dyrektor liceum przydziela dla każdej klasy drugi język obcy spośród języków: j. francuski, j. hiszpański, j. niemiecki, j. rosyjski.

2.    Uczniowie wybierają jeden z przydzielonych przez dyrektora języków.

3.    W przypadku, gdy w klasie istnieją rozbieżności w liczebności grup drugiego języka obcego o przydziale do grupy językowej decyduje ogólna liczba punktów otrzymana w procesie rekrutacji.

 § 3

Terminy rekrutacji:

 1) Od 19 maja 2025 r. do 13 czerwca 2025 r. do godz. 1500 – składanie przez kandydatów wniosków o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej, wygenerowanych z elektronicznego systemu rekrutacji w swojej szkole podstawowej wraz z dokumentami.

 2) Od 27 czerwca 2025 r. do 07 lipca 2025 r. do godz. 1500dotyczy uczniów spoza powiatu dębickiego uzupełnienie wniosku o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i o zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty oraz innych osiągnięciach uwzględnianych w procesie naboru (dotyczy kandydatów nieobjętych elektronicznym systemem naboru)

 3) Do 15 lipca 2025 r. do godz. 1200 podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia;

 4) Od 15 lipca 2025 r. do 18 lipca 2025 r. do godz. 1400 – potwierdzenie przez rodzica kandydata albo kandydata pełnoletniego woli podjęcia nauki poprzez złożenie oryginału świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu zewnętrznego.

 5)  21 lipca 2025 r. do godz. 1200– podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkoły.

6)  do 25 lipca 2025 r.  - wystąpienie do komisji rekrutacyjnej o sporządzenie  uzasadnienia odmowy przyjęcia

7)  do 3 dni od dnia wystąpienia o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia sporządzenie przez komisję rekrutacyjną uzasadnienia odmowy przyjęcia

8) do 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia odmowy przyjęcia - wniesienie do dyrektora szkoły odwołania od rozstrzygnięcia komisji     rekrutacyjnej

9) do 3 dni od dnia złożenia odwołania do dyrektora szkoły - Dyrektor szkoły rozpatruje odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej