Tweet |
Ostatnie dni w były naprawdę intensywne!
Bardzo!
Co się działo? Już opowiadamy!
Zajęcia w szkole – wiadomo, tematyczne warsztaty i wykłady, a także zajęcia integracyjne i sportowe. Grupy kontynuowały prace nad blogiem. Uczniowie opisywali ciekawostki o wielowiekowej tradycji kulinarnej Grecji, wyszukiwali informacje, tworzyli grafiki, analizowali dane i inne źródła.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Uczniowie na mobilności indywidualnej, pracując nad swoimi projektami, intensywnie rozwijali materiały, przygotowując teksty i grafiki oraz analizując zebrane informacje, by jak najlepiej przedstawić tematy, nad którymi pracują. Każdy z nich sumiennie realizuje swój program, dostosowując go do swoich zainteresowań i kierunku kształcenia.
![]() |
![]() |
![]() |
Po zajęciach odwiedziliśmy m.in. malownicze Litochoro, urokliwą miejscowość położoną u stóp mitycznego Olimpu. Spacer po wąskich uliczkach, z widokiem na majestatyczne góry, to była prawdziwa uczta dla oczu. Odbyliśmy też wędrówkę po wąwozie Enipeas, gdzie spotkaliśmy... hmmm wyjątkowego jegomościa:) Udaliśmy się także na targ w Leptokarii, gdzie można było spróbować lokalnych produktów – oliwy, serów, przypraw i oliwek. Klimat tradycyjnych greckich targów to ważny element życia lokalnej społeczności, który udało nam się doskonale poczuć.
![]() |
![]() |
![]() |
Niestety, nasza erasmusowa przygoda zbliża się ku końcowi. Jutro ostatni dzień! Z jednej strony tęsknimy za domem i nie możemy się doczekać, by podzielić się z Wami naszymi wrażeniami. Z drugiej strony, smutno nam, że ta niesamowita podróż dobiega końca... Ale przed nami jeszcze kilka atrakcji, które na pewno osłodzą ten moment.
![]() |
Do usłyszenia już wkrótce!
Pobudka! Dzień dobry!
Jakie plany na weekend? Nasze są zjawiskowe, ale o tym napiszemy Wam już po weekendzie. Jesteśmy podekscytowani!
Póki co, łapcie świeżutki update z ostatnich kilku dni.
W skrócie: zajęcia, nauka, komputery, integracja i... świetna zabawa!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nasza przygoda w Grecji nabiera tempa! Za nami intensywne dni. W szkole partnerskiej odbywały się różnorodne zajęcia tematyczne. Pracowaliśmy także nad projektami, doskonaląc nasze umiejętności cyfrowe. Tworzyliśmy grafiki i przygotowywaliśmy materiały na bloga – zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Dbałość o szczegóły i kreatywność są kluczowe, bo wszystkie prace muszą być atrakcyjne dla odbiorców i jednocześnie spójne wizualnie.
Uczniowie przebywający na mobilności indywidualnej także intensywnie pracują. Uczestniczą w zajęciach zgodnie z własnym programem i pracują nad swoim projektem, rozwijając kompetencje zgodnie z wybranym profilem.
![]() |
![]() |
![]() |
Nasza mobilność to jednak nie tylko praca przy komputerze. Bierzemy też udział w zajęciach terenowych, podczas których odkrywamy bogactwo greckiej historii i tradycji. Odwiedziliśmy zamek Platamon, średniowieczną twierdzę u podnóża Olimpu. Spacer wśród tych malowniczych ruin przeniósł nas w czasie, a niezwykłe widoki na okolicę na pewno zostaną z nami na długo. A do tego – na naszej drodze spotkaliśmy niespodziewanego gościa – żółwia, który spokojnie wędrował po ścieżce! Zajęcia terenowe odbyły się także w Palaios Panteleimonas – wiosce, która wygląda jak otwarte muzeum. Spacerując po wąskich uliczkach, mieliśmy okazję zobaczyć, jak kiedyś żyli Grecy.
![]() |
![]() |
![]() |
Kultura grecka w praktyce? Tak! Wzięliśmy udział w warsztatach tańca w amfiteatrze, gdzie pod okiem profesjonalnego instruktora uczyliśmy się tradycyjnych greckich tańców. Ruch, muzyka i zabawa to świetny sposób na naukę i integrację.
A skoro o integracji mowa – wieczorna dyskoteka to moment, na który wszyscy czekali.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Erasmus+ to nie tylko edukacja, ale także możliwość zbudowania nowych relacji, wspólnych wspomnień i świetnej zabawy. I tego właśnie teraz doświadczamy!
Dobrego weekendu!
Uczestnicy projektu "Smaki i tradycja w historii kuchni greckiej" (2024-1-PL01-KA121-SCH-000206747)
My na miejscu! Jest ciepło i słonecznie, więc humory dopisują A już zupełnie na poważnie – mobilność uznajemy za otwartą! Uczestnicy projektu "Smaki i tradycja w historii kuchni greckiej" (2024-1-PL01-KA121-SCH-000206747) meldują się z Grecji!
![]() |
![]() |
Nasza grupa 21 uczniów, którzy przebywają na mobilności grupowej, ma już za sobą pierwsze dni pełne wrażeń. Uczniowie zostali podzieleni na grupy oraz ustalono role projektowe. Omówiono przebieg i program mobilności. Rozpoczęli już także prace nad zadaniem projektowym - tworzą bloga, którego tematem przewodnim jest kuchnia grecka. Ich zadaniem jest opracowanie materiałów w językach polskim i angielskim – na blogu znajdą się wpisy o m.in. takich tematach: Historia kuchni starożytnej Grecji, Religia i jedzenie czy Wpływ Greków na kuchnię współczesną. Odbyła się prezentacja oraz warsztaty z obsługi narzędzi do tworzenia i publikowania blogów. Uczniowie analizowali materiały zebrane podczas przygotowań do mobilności, wybierali grafikę, motyw przewodni oraz kluczowe elementy bloga. Dodatkowo, rozpoczęli pracę nad pierwszymi wpisami.
![]() |
![]() |
![]() |
Zapowiada się smakowicie i ciekawie, prawda?
Równocześnie 5 uczniów, którzy realizują indywidualne programy, rozpoczęło swoje zadania. Każdy z nich uczestniczy w zajęciach zgodnie ze swoim kierunkiem kształcenia i pracuje nad prezentacją tematycznie dopasowaną do swojego profilu. Prezentacje zostaną przygotowane w dwóch językach: polskim i angielskim. Uczniowie poznali już zakres swoich zadań. Program stawia na samodzielność, odpowiedzialność oraz refleksję nad różnorodnymi kulturami, co daje uczniom szansę na poszerzenie perspektyw i rozwój w międzynarodowym środowisku.
![]() |
![]() |
A co robimy po zajęciach? Zwiedzamy okolicę i poznajemy najbliższe otoczenie! Tym razem udaliśmy się do Platamonas na grę terenową. Celem gry było odkrywanie uroków miasta, poznawanie jego historii oraz integrowanie się w grupach. Uczniowie, podzieleni na zespoły, otrzymali zestaw zadań do wykonania, które były związane z ciekawymi miejscami w Platamonas.
![]() |
![]() |
Gra rozwijała umiejętności współpracy, orientacji w terenie oraz komunikacji w języku angielskim. To była świetna okazja do integracji i nauki w nieco innej, bardziej dynamicznej formie!
![]() |
Wciąż wspominamy weekend pełen wrażeń! Wzięliśmy udział w programie kulturowym, który odkrył przed nami skarby Riwiery Olimpijskiej. Zwiedzanie kluczowych zabytków tego regionu to nie tylko podróż w czasie, ale także okazja do lepszego zrozumienia,jak antyczna cywilizacja Grecji wpłynęła na współczesny świat. Było swietnie!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Czy wiecie, że niektóre sceny filmu Mamma Mia! były kręcone na wyspie Skiathos? Tam właśnie byliśmy! Skiathos, to urocza, mała wyspa, słynąca z malowniczych plaż i krystalicznie czystej wody. Skiathos jest częścią archipelagu Sporad Północnych i posiada aż 60 plaż, co czyni ją idealnym miejscem dla miłośników natury. Nasza podróż statkiem na wyspę była pełna emocji – piękne widoki, śpiewy, tańce, a mimo wczesnej pory – humory nam dopisywały!
![]() |
![]() |
W programie znalazło się także coś dla miłośników historii i duchowości – odwiedziliśmy Meteory, jedno z najważniejszych miejsc sakralnych w Grecji. To kompleks imponujących klasztorów zbudowanych na szczytach stromych skał, który wpisany jest na listę UNESCO. Ich historia sięga XIV wieku, a dzięki położeniu na trudno dostępnych szczytach, Meteory były schronieniem dla mnichów szukających spokoju i ochrony przed najeźdźcami. Widok na klasztory na tle nieba i gór robi ogromne wrażenie i skłania do refleksji nad połączeniem natury i duchowości.
![]() |
![]() |
![]() |
Dziś już powróciliśmy do naszych zadań projektowych. Zajęcia, warsztaty i intensywna praca – dzieje się dużo, a my jesteśmy gotowi na kolejne wyzwania. Dobrego tygodnia! Będziemy się jeszcze odzywać!
REGULAMIN REKRUTACJI Projekt pt. „Młodzi na rzecz zielonej przyszłości”
nr 2023-1-PL01-KA121-SCH-00013296 w ramach akredytacji Erasmus +, Sektor Edukacja Szkolna
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY UCZNIA (pobierz)
![]() |
Dzięki przyznanej nam 5-letniej akredytacji z Programu Erasmus+, przygotowujemy się do kolejnych międzynarodowych mobilności. W tym roku nasi uczniowie wyruszą do Portugalii, by zgłębiać tematykę związaną z ekologią.
HISZPANIA / 2023
Przypomnijmy, że w 2023 roku (na przełomie maja i czerwca) przeprowadziliśmy projekt o numerze 2022-1 -PL01-KA121-SCH-000068089, w Hiszpanii. Wzięło w nim udział 40 uczniów naszej szkoły oraz czterech nauczycieli w roli opiekunów. Projekt zatytułowany był „Kultura, gastronomia i język hiszpański”. Uczestnicy realizowali niezwykle ciekawy i urozmaicony program w ramach zajęć formalnych (wykładów, lekcji, warsztatów) oraz nieformalnych (warsztaty terenowe, wizytacje, ćwiczenia praktyczne). Uczniowie uczestniczyli także w dwóch całodniowych wycieczkach po największych atrakcjach turystycznych regionu Andaluzji. Wśród celów projektu najważniejszym pozostawało wzmocnienie kompetencji kluczowych. Dzięki innowacyjnemu programowi uczestnicy nauczyli się także projektować i tworzyć fanpage na Facebooku, zgodnie z najlepszymi standardami. Zajęcia odbywały się w języku angielskim, co przełożyło się na biegłość i pewność siebie w posługiwaniu się nim.
PORTUGALIA / 2024
Kolejny wyjazd, tym razem w ramach projektu o numerze 2023-1-PL01-KA121-SCH-000132965, odbędzie się w czerwcu tego roku. Już wkrótce rozpocznie się rekrutacja, w której mogą uczestniczyć wszyscy uczniowie klas I, II i III. By wziąć udział w rekrutacji, należy zapoznać się z regulaminem, a następnie wypełnić i wysłać formularz zgłoszeniowy.
W Portugalii będziemy wzmacniać kluczowe kompetencje, w tym przede wszystkim:
- językowe,
- cyfrowe,
- społeczne,
- kulturowe,
- równie ważne będą kompetencje osobiste i obywatelskie, ponieważ zgłębimy tematykę ekologii i ochrony środowiska.
Tegoroczny projekt zatytułowany jest „Młodzi na rzecz zielonej przyszłości” i ma charakter mobilności indywidualnej, co oznacza, że każdy z uczniów będzie mógł się wykazać w indywidualnym programie.
Uczniowie dowiedzą się więcej na temat zagadnień związanych z ekologią i sposobami ratowania planety, a przy okazji zapoznają się z nowoczesnymi formami komunikacji ważnych pod kątem wartościowych przekazów społecznych.
Mobilność zostanie zrealizowana w instytucji przyjmującej Escola Secundária du Bocage w Setubal, w Portugalii. Planowany termin wyjazdu to 31.05.2024-15.06.2024.
Główny rezultat w formie bloga: http://travelers.projekty-europejskie-1lo-debica.eu/blog/
Broszura posdumowująca mobilność: kliknij tu
Olympus National Park Information Center
Wizyta na ryneczku w Leptokari
Βάση δεδομένων φωτογραφιών και πνευματικά δικαιώματα
Kliknij i Zobacz galerię zdjęć
Nazwa przedsięwzięcia: Projekt Erasmus + „Młodzież w podróży przez Europę” dla uczniów I LO w Dębicy
Instytucja przyjmująca: Mpakogianni Private School, Larisa, Grecja
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+, sektor Edukacji Szkolnej.
Projekt Erasmus + „Młodzież w podróży przez Europę” dla uczniów I LO w Dębicy realizowany będzie w terminie 3 września 2022- 18 września 2022 roku. Udział weźmie 26 uczniów naszej szkoły. Instytucją przyjmującą naszych uczniów jest Mpakogianni Private School w greckim mieście Larisa.
Głównym celem wyjazdu jest podniesienie poziomu kompetencji uczestników mobilności – uczniów. W obrębie kompetencji kluczowych dążymy do wzrostu wielojęzyczności, w tym podniesienia biegłości w znajomości i posługiwaniu się językiem angielskim oraz poznanie podstaw języka greckiego. Młodzież rozwinie kompetencje cyfrowe, związane z pozyskiwaniem i przetwarzaniem informacji; kulturowe, związane z samorozwojem czy współpracą grupową. Oprócz tego szkoła postawiła sobie za cel uzyskanie rezultatów projektu w postaci zwiększenia atrakcyjności i jakości naszej oferty edukacyjnej, zwiększenie poziomu aktywności i zaangażowania młodzieży, ograniczanie barier w dostępie do efektywnych i atrakcyjnych metod edukacyjnych dla osób z mniejszymi szansami, podnoszenie kompetencji kadry i zwiększenie naszych umiejętności w zakresie współpracy w metodzie projektowej. Elementem wpływu projektu miało być także podniesienie prestiżu naszej placówki, co przełoży się na pozyskiwanie lepszych kandydatów do liceum w nowych rocznikach. Warto zaznaczyć, że wszystkie osiągnięte cele potwierdzimy poprzez badanie efektywności projektu, a także nasze dalsze sukcesy na polu projektów międzynarodowych.
Po kliknięciu linku patrz strona nr. 7!!!
![]() |
Uczniowie w podróży przez Europę
Projekt realizowany jest w terminie: 03.09.2022r. –18.09.2022r.
Celem głównym projektu jest wzmocnienie kompetencji kluczowych uczniów:
- wzrost kompetencji językowych
- doskonalenie umiejętności cyfrowych
- podniesienie kompetencji osobistych, społecznych i organizacyjnych uczniów, w tym samodzielności, wiary we własne możliwości, przedsiębiorczości, obycia w świecie
- uświadomienie roli dziedzictwa kulturowego krajów partnerskich
- kształtowanie świadomości przynależności do społeczności europejskiej
Projekt obejmuje dwutygodniowy wyjazd do Grecji do miejscowości Larisa i współpracę z tamtejszą szkołą.
Karta zgłoszenia ucznia do działań w ramach mobilności ponadnarodowej oraz Karta rekrutacyjna do projektu dla chętnych dostępna jest w bibliotece szkolnej.
Zgłoszenia można składać w bibliotece szkolnej od 13 czerwca 2022 r. do 20 czerwca 2022 roku do godz.12.00.
Wyniki rekrutacji ogłoszone zostaną w dniu 21 czerwca 2022 r.
Koordynator projektu