
| Tweet |
Spacerując uliczkami krakowskiego Starego Miasta i myśląc o poezji polskiego modernizmu, wspominamy nazwiska najwybitniejszych pisarzy schyłku XIX i początku XX wieku. Wyspiański, Tetmajer, Przybyszewski - miejsca, w których bywali i ścieżki, którymi kroczyli, w czwartek, 4 listopada, poznali uczniowie klasy 4B. Odwiedzili Teatr im. Juliusza Słowackiego, na którego deskach rozegrała się premiera „Wesela” i Jamę Michalika - centrum spotkań krakowskiej bohemy. By odkryć intymną, prywatną stronę jednego z wielkich mistrzów, zatrzymali się w Domu Józefa Mehoffera - uznanego malarza i witrażysty. Okazję do obcowania z malarstwem zapewniła im również wizyta w Muzeum w Sukiennicach, gdzie interpretowali obrazy Podkowińskiego, Gierymskiego i Chełmońskiego. Jesienna atmosfera oraz artystyczny klimat miasta potęgowały wzruszenie wywołane wspomnieniem wybitnej sztuki Młodej Polski.
20 i 21 października w ramach inicjatywy ‘Jagiełło na szlaku’ grupa miłośników górskich wędrówek wybrała się w Bieszczady, żeby przemierzyć jeden z piękniejszych bieszczadzkich szlaków, czyli Połoninę Wetlińską. Pogoda wyjątkowo nam sprzyjała, dzięki czemu mogliśmy podziwiać wyzłocone słońcem Bieszczady w ich niezwykłej, kolorowej jesiennej odsłonie.
Było:
Mamy nadzieję na kolejne, równie udane wyjazdy – najbliższy już na wiosnę ;)
W dniach 19-21 maja uczniowie naszej szkoły wzięli udział w wycieczce szkolnej do Pragi. To pierwszy wyjazd pod hasłem "#JagiełłoWTrasie- Zwiedzamy stolice Europy", rozpoczynający cykl międzynarodowych wypraw mających na celu poznanie kultury, historii i zwyczajów innych narodów. Choć do stolicy Czech wyruszyli o świcie, wszyscy byli pełni energii i gotowi na nowe wyzwania. Rejs statkiem po Wełtawie wprowadził wszystkich w tajemniczy klimat tego urokliwego miasta. Podziwiali potężny Most Karola i szereg monumentalnych budowli - Operę i Muzeum Narodowe, Wyszehrad i Bramę Kurzowa. Drugi dzień poświęcony był zwiedzeniu kompleksu zamkowego na Hradczanach - wizytówki Pragi. Na tym ogromnym obszarze można było zobaczyć Katedrę św. Wita, Stary Pałac Królewski, Bazylikę i klasztor św. Jerzego, Katedrę Św. Wita, Złotą Aleję, Ogrody Królewskie i inne obszary przybliżające historię najważniejszego czeskiego zabytku. Widok rozciągającej się tam panoramy miasta zapierał dech w piersiach! Następnym punktem było Narodowe Muzeum Techniki z niezliczoną ilością eksponatów dostępnych na wyciągnięcie ręki. Nocny spacer z przewodnikiem po Rynku Staromiejskim przybliżył uczestnikom historię i ciekawostki związane z tą częścią miasta. Praskie "Stare Miasto" jest sercem historycznego centrum Pragi i najsłynniejszym placem stolicy. Uczniowie byli także zachwyceni spektaklem ruchomych posągów i maszerujących apostołów, odbywającym się co godzinę na zegarowej wieży kościelnej.
W ostatnim dniu przenieśli się do bajkowej aury "Skalnych Łupieżców" - Skalnego Miasta Adrspach. Wzdłuż szmaragdowego jeziora znajdowały się wodospady i panorama, której nie sposób zapomnieć.
Tym razem miłośnicy górskich wędrówek wybrali się w Bieszczady, aby zdobyć najwyższy ich szczyt, czyli Tarnicę (1346m.)
Do zadania podeszliśmy bardzo ambitnie – pokonaliśmy ponad 22 kilometry: od Wołosatego, przez Przełęcz Bukowską, Rozsypaniec, Halicz, aż na szczyt Tarnicy zwieńczony charakterystycznym krzyżem.
Przepiękna, słoneczna pogoda, rozpościerające się widoki, fantastyczne towarzystwo oraz profesjonalna opieka pana przewodnika (Krzysztof Wróbel Przewodnik Beskidzki – polecamy) zagwarantowały niezapomniane wrażenia.
Drugiego dnia zwiedziliśmy torfowiska w Tarnawie Niżnej, a także zagrodę żubrów w Mucznem. Wróciliśmy trochę zmęczeni, ale bardzo zadowoleni, już planując kolejną, turystyczną wyprawę – połoniny czekają J
P.S. Julia Florkiewicz – brawa za wykonanie baneru!
DZIEŃ WYDZIAŁU MATEMATYKI I INFORMATYKI UJ
Uczniowie klas z rozszerzoną matematyką – 2a, 3a oraz 4a – zostali zaproszeni 5 marca 2025 r. do Krakowa na Dzień Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wysłuchali wykładu „Życie wśród iluzji”, który wygłosił doktor Włodzimierz Moczurad. Uczestniczyli w warsztatach „2, 4, 8 … i co dalej?”; „Teoria gier na co dzień – jak dokonywać wyborów?”, „O wnętrzach, otoczeniach i oddzielaniu”, „Matematyczne podstawy muzyki” oraz „Kilka słów o liczbach zespolonych”, prowadzonych przez pracowników naukowych oraz studentów UJ.
Absolwenci Wydziału opowiedzieli im o początkach swojej ścieżki zawodowej, uczniowie mogli też porozmawiać ze studentami. Dodatkowo zobaczyli sale, w których odbywają się wykłady i ćwiczenia, a także podziwiali mural autorstwa Ryszarda Paprockiego.
Wrażenia z wyjazdu były bardzo pozytywne.
W dniach 17.02. do 19.02 2025 odbyła się wizyta studyjna do Wrocławia, w której udział wzięli uczniowie naszej szkoły.
Przedsięwzięcie odbyło się dzięki dofinansowaniu w ramach Funduszy Europejskich projektu pt. „Nowoczesna szkoła – zadowoleni uczniowie” , nr FEPK.07.12-IP.01-004/23. Organizacją wyjazdu zajęła się przez Pani Agnieszka Panek wicedyrektor szkoły a zarazem koordynator projektu.
Zwiedzanie Wrocławia rozpoczęliśmy od spotkania z przewodnikiem na Ostrowie Tumskim. Zostaliśmy wprowadzeni w historię miasta i losy jego mieszkańców. Następie obejrzeliśmy Archikatedrę św. Jana Chrzciciela, Kościół św. Marii Magdaleny, Kamieniczki Jaś i Małgosia przy Kościele Garnizonowym i przeszliśmy mostem zakochanych w kierunku Uniwersytetu Wrocławskiego.
Budynki Uniwersytetu bardzo nas zachwyciły, wnętrza uczelni wywarły na uczniach ogromne wrażenie, zwłaszcza Aula Leopoldyn Nazwa auli pochodzi od fundatora uniwersytetu - cesarza rzymskiego Leopolda I. Jest głównym pomieszczeniem reprezentacyjnym, w którym dziś odbywają się ważne audytoria i coroczne immatrykulacje. Aula Leopoldina jest częścią Muzeum Uniwersyteckiego, więc możliwe jest jej zwiedzanie.
Z auli przeszliśmy na wieżę matematyczną do której prowadzą Schody Cesarskie. Jej pomieszczenia stanowią ekspozycję muzealną, jest to dawne Obserwatorium Astronomiczne z XVIII wieku, a taras widokowy stwarza możliwość podziwiania panoramy miasta.
Przeszliśmy uliczkami Rynku pod Stary Ratusz Stary Ratusz. To jeden z najlepiej zachowanych historycznych ratuszy w Polsce, dziś mieszczący oddział Muzeum Sztuki Mieszczańskiej z gotyckim zdobieniami.
Kolejny dzień był równie interesujący z bogatą lekcją historii w budynku Panoramy Racławickiej, który wchodzi w skład Muzeum Narodowego. Obejrzeliśmy obraz przedstawiający zwycięską dla Polaków bitwę pod Racławicami, w której dowodził gen. Tadeusz Kościuszko. Obraz ma 114 metrów szerokości i 15 metrów wysokości.
Kolejny etap naszego zwiedzania to Muzeum Narodowe – główny budynek. W pięknych wnętrzach muzeum podziwiać można dzieła sztuki - obrazy i rzeźby, głównie ze Śląska. To aż 200 000 obiektów, pochodzących z Wrocławia i Dolnego Śląska oraz z dawnych muzeów niemieckich.
W godzinach popołudniowych wzięliśmy udział w zajęciach warsztatowych na Politechnice Wrocławskiej w Katedrze Metrologi Elektronicznej i Fotonicznej Wydziału Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. Gościł nas profesor Janusz Mroczka, pochodzący z Dębicy absolwent naszego liceum. Informacje o całym spotkaniu i odbytych zajęciach można przeczytać w odrębnym artykule.Wieczorem odbyliśmy spacer zabytkowymi uliczkami Wrocławia, podziwiając rynek i okalające go kamieniczki w świetle latarni.
Ostatni dzień był również bardzo ciekawy a spędziliśmy go we wrocławskim ZOO i Afrykarium. Liczne pawilony zapraszają do obejrzenia rozmaitych gatunków zwierząt i roślin, są to m.in. : afrykarium, odrarium, akwarium, lwiarnia, słoniarnia, ptaszarnia, małpiarnia, motylarnia i wiele innych. Trudno było oderwać wzrok od zwierząt które ufnie spoglądają na zwiedzających, wierząc że nic im nie grozi a gatunek przetrwa. To właśnie jeden z głównych celów wrocławskiego ogrodu zoologicznego.
Po obiedzie w „Przystanek Zoo” ruszyliśmy w drogę powrotna do Dębicy.
ZOBACZ WSZYSTKIE FOTOGRAFIE Z WROCŁAWIA - KLIKNIJ
W poniedziałek 27 stycznia klasy 2g i 2i wzięły udział w wydarzeniu Australia Day zorganizowanym przez Zakład Filologii Angielskiej oraz Interdyscyplinarne Koło Naukowe WSIiZ w Rzeszowie w ramach współpracy patronackiej tej uczelni i naszej szkoły.
W ramach zajęć przygotowano wykłady, prezentacje, quizy oraz warsztaty, które przybliżyły uczestnikom kulturę, tradycję, język, a także historię Australii.
Dnia 8 stycznia 2025r. uczniowie z klasy 2G brali udział w lekcji bibliotecznej na temat „Mam tę supermoc”- zajęcia literackie z elementami biblioterapii w Miejskiej i Powiatowej Bibliotece Publicznej w Dębicy. Podczas lekcji uczniowie wykonywali zadania praktyczne, dowiedzieli się jak stworzyć poetycki kolaż.
Zajęcia przedstawiły wiadomości poświęcone samoakceptacji, poznania swoich mocnych stron, budowania wiary w siebie i wzmacniania poczucia wartości.
Klasa 2G z zaangażowaniem uczestniczyła w lekcji.
Byliśmy w miejscu położonym w centrum rozpędzonego miasta, u styku głównych arterii, obok Urzędu Marszałkowskiego i Miejskiego, w otoczeniu licznych sklepów, szkół i galerii, niedalekiej odległości od rynku, dworca autobusowego i kolejowego.
Panuje tam półmrok i cisza, która harmonizuje z architekturą tego miejsca, które pozornie nie pasuje do tak różnorodnej aglomeracji, jaką jest Rzeszów. Miejscem naszej wycieczki było Sanktuarium Matki Bożej Rzeszowskiej parafia pw. Wniebowzięcia NMP i klasztor oo.Bernardynów.
Ojciec Emil – franciszkanin jako nasz przewodnik zapoznał z historią tego kościoła i klasztoru.
Wiemy, co to jest alabaster i jak go wykorzystano w wystroju świątyni i jaki jest związek rodu Ligęzów, fundatorów kościoła rzeszowskiego, z Sanktuarium Narodzenia NMP w Zawadzie koło Dębicy. Słuchaliśmy Ojca siedząc, w prezbiterium w zabytkowych rodowych stallach z 1900 roku.
Podziwialiśmy najważniejszy i najcenniejszy zabytek rzeszowskiej bazyliki figurę Madonny z Dzieciątkiem otoczoną od lat żywym kultem. Jest to późnogotycka rzeźba z lipowego drewna powstała w kręgu krakowskiej szkoły Wita Stwosza, a pochodzi z przełomu XV/XVI w.
Wiemy dlaczego kościół ten został nazwany słuchalnicą Rzeszowa, a sam Rzeszów Wenecją Wschodu.
W kościele w okresie świątecznym będzie można podziwiać ruchomą szopkę, która jest atrakcją nie tylko dla dzieci.
12 grudnia uczniowie klasy 3A uczestniczyli w warsztatach plastycznych "PICASSO NA TALERZU" zorganizowanych przez Muzeum Okręgowe w Rzeszowie. Zajęcia miały dwie części - teoretyczną i praktyczną.
Najpierw pani prowadząca warsztaty zaprezentowała sylwetkę twórczą Pabla Picassa oraz ciekawostki z jego życia, wśród których jest praca w pracowni ceramicznej, gdzie malował talerze w oryginalne wzory.
Dlatego w drugiej części zajęć uczniowie próbowali swoich sił w tworzeniu własnych talerzy i figurek.
Wszyscy wykonali unikalne prace malując ceramikę, wykazując się przy tym własną kreatywnością. Zajęcia były doskonałą okazją do pobudzenia wyobraźni oraz rozwoju umiejętności manualnych.
Strona 1 z 3